Tulkintani
Juha Paanasen, Lappeenrannan teknillisen yliopiston tietotekniikan osaston opiskelijan, diplomityöstä:
Hakukoneoptimointi internetmarkkinoinnin tukena.
Vastoin perinteisen markkinoinnin perussääntöjä tulee internetmarkkinoijan mieleen ani harvoin kysymyksiä, kuten saavutettiinko kohdesegmentit tai mikä oli kampanjan tulos. Näihin kysymyksiin antaa vastauksen internetmarkkinoinnin tukitoiminto hakukoneoptimointi(Paananen, 2006.)
Hakukoneoptimointi on yksi hakukonemarkkinoinnin muoto, jonka
avulla internetsivujen saavutettavuutta voidaan parantaa.
Kehityksen toteamiseksi on oltava mittareita, joina internetsivuilla voidaan käyttää internetsivuille tarkoitettuja kävijäseurantaohjelmistoja(Paananen, 2006.)
Juha Paananen kirjoitti vuonna 2006 aiheesta, joka on tänä päivänäkin erittäin ajankohtainen: Hakukoneoptimointi internetmarkkinoinnin tukena. Lisämaustetta tutkimustyöhön toi se, että Paananen teki tutkimuksensa olemassa olevan, markkinointipalveluja ja markkinoinnin tukiohjelmia myyvän yrityksen, Primesoft Oy:n tarpeisiin. Yrityksen sivut toimivat samalla käytännön testialustana luoden tutkimuksesta jatkuvan kehitysprosessin.
Tutkimuksessa hänen tavoitteensa oli kehittää yritykselle tarpeeksi tietotaitoa hakukoneoptimoinnin hyödyntämisestä ja hakukoneoptimointipalvelun toteuttamisesta, sekä yrityksen ohjelmistojen muokkaaminen hakukoneoptimointia tukeviksi.
Työssään Paananen paneutuu pääosin yrityksen näkyvyyden parantamiseen hakukoneoptimoinnilla verkon hakukoneissa, sekä tulosten seuraamiseen kävijäseurantaohjelmilla.
Paananen tutki mistä hakukoneoptimoinnissa on kysymys, miten se voidaan toteuttaa palveluna, mitä lisäohjelmistoja tarvitaan ja millaisia muutoksia vanhoihin ohjelmistoihin joudutaan tekemään.
Etsiessään parannusta yrityksen sivustojen sijoitukseen käytetyimmissä ja kaupallisimmissa hakukoneissa, Paananen perehtyi myös sivustojen
kävijäseurantapalveluihin ja loi yritykselle sellaisen. Lopuksi toteutettiin hakukoneoptimointi yrityksen omille sivuille ja arvioitiin saatuja tuloksia.
Paanasen mielestä työn tavoitteet saavutettiin pääosin, ja tutustuminen hakukoneoptimointiin avasi portin yritykselle koko internetmarkkinoinnin maailmaan.
Tutkimus oli selväsanainen, maallikollekin ymmärrettävissä oleva ja käytännönläheinen, jota oli mielenkiintoista lukea jo pelkästään sen vuoksi, että komealla suomenkielellä ei hirveän paljon uskalleta aiheesta tutkimuksia kirjoittaa.
Hannu
The paradox of insular language
1 vuosi sitten
Olitpas löytänyt mielenkiintoisen artikkelin, joka on lähes kokonaisuudessaan edelleenkin ajankohtainen! Kannattaa kaikkien lukea.
VastaaPoistaKiitän!
VastaaPoistaTarkoitus olisi asiaa tarkemminkin tutkia.
Hannu